Saturday, February 10, 2018

BABATOMI AND THE KISS


Biri Allah biri insan yapısı. Ne güzel kaynaşmış ikisi. El yapısı mı ? Makine yapısı mı ? El yapısından bıkanlar var.
Bedri Rahmi Eyüboğlu

  Nişantaşı’nın minimal ve sade galerisi olan Dirimart, Ocak ayında Türk ressam ve şair Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun kişisel sergisine ev sahipliği yaptı. Kadın ve erkeğin cinsel dürtülerinden yola çıkarak oluşturulmuş yaklaşık otuza yakın eser sergilendi. Eyüboğlu’nun bir çok eseri gibi sergideki çalışmalar da birden fazla dönem ve kültürden etkilenmiş aynı zamanda da Anadolu’dan çeşitli üslup ve motifleri içinde barındırmıştır.

  Bedri Rahmi Eyüboğlu (1913 Görele -1975 İstanbul) ailesinin beş çocuğundan ikincisiydi.. Trabzon Lisesi'ndeki öğrenci olduğu yıllarda resime ilgi duymaya başlamış ve okul müdürü tarafından motive edilerek bu derslerin etkisi altında İstanbul Güzel Sanatlar Akademisinde Resim Bölümünde öğrenim görmeye başlamıştır.
1930'da eğitimini tamamlamadan önce Sabahattin Eyüboğlu ile birlikte Paris'e gitmiş, orada, Andre Lhote'un yanında eğitim görmüş ve eşi Eren ile de o dönemde tanışmıştır.

  İlk kişisel sergisini Bükreş’te gerçekleştirmiş,  akademide 1934 yılında üçüncülük aldığı yarışmada, 1936 yılında "Hamam" adlı kompozisyon ile birincilik kazanmıştır. B. Rahmi 1940’lı yıllarda bir dönem boyunca çoğu eserinde köy, köy kahveleri, arabalı yollar ve gelinler gibi Anadolu sahnelerini kullanmıştır. 1950’de Ankara ‘da bir kişisel sergi daha açmış ve aynı yıl Paris’e tekrar gidip İnsanlık Müzesi'nde (Musée de l'homme) ilkel kabileler üzerine sanat eğitimi almıştır. O  dönemde Bedri Rahmi güzel olan bir şeyin aynı zamanda faydalı olabileceğini ve faydalı olan bir şeyin de güzel olanın etkisini azaltmayacağı görüşüne yönelmiş, daha sonraları bu düşünce tarzı, dönemin sanatsal düşüncesine tamamen egemen olmuştur.

  B.Rahmi akademideki ilk yıllarından sonra Andre Lhote'un Paris'teki stüdyosunda sanat eğitimi vermiş ve o dönemlerde resimlerinde kısa bir süre için kübist bir yaklaşım benimsemiştir. 1961 yılında ise Amerika’da University of California at Berkeley’de iki yıl boyunca geçici olarak profesörlük yapmıştır.

  Şair, yazar ve akademisyen kimliğinin dışında ölümüne kadar da  resim öğretmeni olarak çalışmış ve birçok sanatçıya da önderlik etmiştir.

"Niçin söylemeyelim ? Bedri eşyayı kendi dışındaki aydınlıkta seyretmeye katlananlardan değildir. Beyninin içinde bir güneş parçalanmış gibi, o her şeyi kendi aydınlığından görür. Bu itibarla çocuğa benzer. Ve çocuğa benzediği için de dokunduğu şeylere bir sır ve masal çeşnisi verir. " Ahmet Hamdi Tanpınar

****

L'un est fait par Dieu, l'autre est par l'homme. Comme ils s'entrelacent magnifiquement. Fait main ? Fait à la machine ? Certains en ont marre de la main.
Bedri Rahmi Eyüboğlu

  Dirimart, la galerie minimaliste et simple de Nişantaşı, a accueilli en janvier une exposition personnelle du peintre et poète turc Bedri Rahmi Eyuboglu. Une trentaine d'œuvres créées à partir de la pulsion sexuelle des femmes et des hommes ont été exposées. Comme de nombreuses œuvres d'Eyüboğlu, les œuvres du spectacle ont été influencées par plus d'une période et de la culture, et en même temps, ils ont accueilli différents styles et motifs d'Anatolie.

  Bedri Rahmi Eyuboglu (1913 - 1975 Istanbul) était le deuxième des cinq enfants de sa famille. Après des années d'études à la lysée Trabzon , elle commence à s'intéresser à la peinture et commence à étudier au département de peinture de l'Académie des Beaux-Arts d'Istanbul sous l'influence de ces leçons motivées par le directeur de l'école. Avant d'achever ses études en 1930, il s'est rendu à Paris avec Sabahattin Eyuboglu, où il a étudié avec Andre Lhote et a rencontré sa femme Eren à cette époque.

  B. Rahmi Eyuboglu réalise sa première exposition personnelle à Bucarest et remporte en 1934 le premier prix avec sa composition «Hamam» en 1936. B. Rahmi utilise des scènes anatoliennes comme village, bergers de village, routes arabes et mariées dans plusieurs de ses œuvres pendant les années 1940. Il ouvrit une autre exposition personnelle à Ankara en 1950 et retourna à Paris la même année et étudia l'art au Musée de l'Homme sur les tribus primitives. À cette époque, Rahmi de Bedri pensait que quelque chose de beau pouvait être utile en même temps, et que cela ne diminuerait pas la beauté de quelque chose d'utile. Plus tard, cette façon de penser était totalement dominante dans la pensée artistique.

  Après ses premières années à l'Académie, il étudie l'art à l'atelier d'André Lhote à Paris et, peu de temps après, adopte une approche cubiste dans ses peintures. En 1961, il a été professeur temporaire pendant deux ans à l'Université de Californie à Berkeley aux États-Unis.
Bedri Rahmi a travaillé comme professeur de peinture jusqu'à sa mort, et a dirigé de nombreux artistes, en plus des poètes, des écrivains et des académiciens.


"Pourquoi ne pas le mentionner?" Bedri n'est pas de ceux qui observent les objets à la lumière des autres, il voit tout dans sa propre lumière comme si un soleil avait explosé dans son cerveau. pour donner une touche de mystère et de conte de fées aux choses qu'il manipule. "Ahmet Hamdi Tanpınar.

****

One is made by the God, the other is by man. How beautifully they interwined. Handmade ? Machinemade ? Some are fed up with the hand made.
Bedri Rahmi Eyüboğlu

  Dirimart, the minimal and simple gallery of Nişantaşı, hosted a personal exhibition of Turkish painter and poet Bedri Rahmi Eyuboglu in January. Approximately thirty works created from the sexual urge of women and men were exhibited. Like many works of Eyüboğlu, the works on the show were influenced by more than one period and culture, and at the same time, they accommodated various styles and motifs from Anatolia.

  Bedri Rahmi Eyuboglu (1913 - 1975 Istanbul) was the second of five children in his family. After years of being a student in Trabzon High School, she started to be interested in painting and started to study in the Department of Painting at Istanbul Fine Arts Academy under the influence of these lessons motivated by the school director. Before completing his education in 1930, he went to Paris with Sabahattin Eyuboglu, where he studied with Andre Lhote and met his wife Eren at that time.

  B. Rahmi Eyuboglu performed his first solo exhibition in Bucharest, and in 1934 he won the first prize with his composition "Hamam" in 1936. B. Rahmi used Anatolian scenes like village, village shepherds, arabic roads and brides in many of his works during the 1940s. He opened another personal exhibition in Ankara in 1950 and went to Paris again in the same year and studied art at the Museum of Humanity (Musée de l'Homme) on primitive tribes. At that time Bedri Rahmi thought that something beautiful could be useful at the same time, and that it would not diminish the beauty of something useful. Later on, this way of thinking was totally dominant in artistic thinking.

  After his first years at the Academy, he studied art at Andre Lhote's studio in Paris, and for a short time he adopted a cubist approach in his paintings. In 1961 he was a temporary professor for two years at the University of California at Berkeley in the United States.

Bedri Rahmi worked as a painting teacher until his death, and led many artists, besides the poets, writers and academicians.

"Why shouldn’t we mention ? Bedri is not one of those who observes objects in the light of others. He views everything in his own light as if a sun exploded within his brain. On this account he is child like, he is able to lend a touch of mystery and fairy tale auro to things he handles. " Ahmet Hamdi Tanpınar.

No comments:

Post a Comment